Startpagina
Zoals vermeldt is de vereniging met een nieuwe digitale baan begonnen.
de hoofdzaken die we gebruiken zijn :
Rails en wisselmateriaal Fleischmann en Marklin
Intellibox van Uhlenbrock
Schakel en detectie decoders van Digikeijs
Koploper als besturingssysteem
Het rijden met treinen doen we met locomotieven van de leden
zelf, die meegenomen worden naar de clubavond. In pricipe kan iedereen zijn loc of
complete trein meenemen en die kan er mee rijden, omdat zelfs de kleine
uitvoering van de baan 3 treinen per systeem aankan tegelijk. Dat het dan
druk is op het spoor is duidelijk, maar hoe meer er beweegt, hoe leuker is het.
Hier een filmpje van een clubavond.
https://www.youtube.com/watch?v=laO-vCbLtgE
Klik op de kleine foto voor vergroting.
Dat de club heel actief is, is te zien aan de fotos die
regelmatig aangevuld worden.
32
Ben stuurde een paar mooie fotos van de rijavond van 14
december.
In het station is het aardig druk
Een mooie hoek van de baan
31
De voorraad huisjes en andere gebouwen is gesorteerd (geschikt/ongeschikt)
Altijd tijd voor koffie en vrolijk geklets
Aan het sporenplan van de spoor-N baan werd druk gepuzzeld.
Alle modules aan de kant, Edwin ging de transportkar aanpassen.
De transportkar werd stevig onderhanden genomen.
De voorraad huisjes en andere gebouwen is gesorteerd (geschikt/ongeschikt)
30
Een trek-/duwtrein met silberlingen, geduwd door een BR215
Het nieuwe station, inclusief brandende perronverlichting
Een volledig Pruisische sneltrein getrokken door een P8
Een BR216 van de Bundesbahn met een sleep rijtuigen
De auto van Willem de Boer kwam geregeld voorbij
Er werd ook nog gewerkt aan de PC, een wijziging is niet altijd eenvoudig aan te brengen.
Aan de Marklin kant had men groot plezier
Het industrieterrein is nu voorzien van een hekwerk
De andere kant van hetzelfde hekwerk
Drukte bij het station, de P8 en BR216 staan te wachten, de oranje streep daarachter is van een vertrekkende trein.
Een trek-/duwtrein met silberlingen, geduwd door een BR215
Zo maar wat impressies van bouwen en rijden op diverse
avonden.
29
Een Zweedse driedelige locomotief voor vervoer van ijzererts.
De blauwe NS1206 met een containertrein rijdt langs de TEE Basel-Amsterdam.
Een oude stoomlocomotief van de Koninklijke Beierse Staatsbaan.
Station Waldbrun is inmiddels half af, er komt nog een flink stuk perron bij.
Ben heeft een flink aantal bomen geplant, zo'n stuk of 40.
De terreinverlichting is aangesloten, geeft mooi licht.
Ook aan de andere kant van de loods is een lantaarnpaal aangesloten.
De verlichting in de loods doet het ook.
Het door Bas geleverde 3D-print seinhuis is verlicht, geeft extra sfeer.
Een Zweedse driedelige locomotief voor vervoer van ijzererts.
28
Erik heeft bij het groepje bomen de kale ondergrond voorzien van een laag begroeiing. Het ziet er nu veel beter uit.
Een van de korte bakken is geheel afgewerkt met strooisel en ballast. Het gras linksonder is met een grassmaster aangebracht.
Dezelfde korte bak vanaf de andere zijde, de witte houtlijm is nog duidelijk zichtbaar, maar na droging verdwijnt dat geheel.
Het seinhuis dat in 3D is geprint, is geheel geschilderd en van interieur en verlichting voorzien.
Na strooien van ballaststrooisel wordt met een kwast alles nog enigszins nabewerkt.
Erik heeft bij het groepje bomen de kale ondergrond voorzien van een laag begroeiing. Het ziet er nu veel beter uit.
27
26
Het industriegebied werd aangevuld met een stapel hout, een tweetal containers, een aantal buizen en bij de goederenloods enkele stelcon platen.
Een tweetal NS locomotieven serie 2200 met een lange kolentrein bestaande uit zelflossers.
Een DB stoomlocomotief, Baureihe 39 met een viertal oude personenwagens.
Een vierdelige NS koploper staat naast de proefloc NS 1600P, met daarachter een Duitse ICE.
De proefloc NS 1600P met oude plan D rijtuigen, met daarnaast de NS 1758 met een vierdelige stam dubbeldekker rijtuigen.
De NS 1758 en de NS 1600P nogmaals in beeld, met op de achtergrond een Zwitserse loc met een drietal oliewagens.
De Zwitserse loc met de korte olietrein staat te wachten, terwijl de NS dubbeldekker voorbij rijdt.
Het industriegebied werd aangevuld met een stapel hout, een tweetal containers, een aantal buizen en bij de goederenloods enkele stelcon platen.
25
Aan de spoor-N baan wordt gepuzzeld met het baanontwerp. Nico werkt gewoon door, met op de achtergrond deskundig commentaar.
De bedrading van de vorige keer geplaatste ziekenauto wordt aangesloten.
Erik was bezig met de scenery rondom een aantal huisjes.
Jack is druk met testen van de spoor-Z baan. Helaas levert de TwinCenter 15V, en dat is 3V te hoog voor de Z-locomotieven.
We werken aan een oplossing
Aan de koffietafel werden allerlei zaken besproken, met daarnaast veel grappen en grollen.
Aan de spoor-N baan wordt gepuzzeld met het baanontwerp. Nico werkt gewoon door, met op de achtergrond deskundig commentaar.
24
Een Railjet uit Oostenrijk naast een PTT Posttrekker van de NS.
Via twee laptops worden de beide modelbanen (2-rail en 3-rail) bestuurd.
Tijdens het rijden werd ook nog gewerkt, te zien aan de accuboormachine.
De PTT Posttrein en de Railjet opnieuw in beeld, nu zijn beide van spoor gewisseld.
Aan de spoor-Z baan van Edwin is hard gewerkt om de electrische installlatie gereed te krijgen.
Een Railjet uit Oostenrijk naast een PTT Posttrekker van de NS.
23
Het overzicht van de modelbaan in de kleine zaal.
Hier zit Bert mooi op een eersteklas plek om alle treinen goed te kunnen zien rijden.
De nieuwe BR 218 van de DB is door Ben kortgeleden aangeschaft. Deze loc heeft zowel de kleuren van een stoomloc als die van de nieuwste
ICE.
De beide modelspoorbanen (2-rail en 3-rail) worden vanaf Laptops bestuurd via het programma Koploper.
De dieselloc NS 2218 rijdt met een sleep zelflossers met kolen, de TEE wacht op een groen sein.
De voormalige Blauwe Engel (DE-I no. 32) stopt voor een rood sein, terwijl de TEE (Zuerich -Amsterdam) op de achtergrond voorbij rijdt.
Het groene vierwagenstel Plan-T van de NS komt aanrijden. Op de achtergrond de tweekleurige DB218 en de TEE.
De driedelige TEE luxe trein van Zuerich naar Amsterdam v.v. met brandende binnenverlichting.
Het goed op de rails zetten van een treinstel is een secuur werkje. Diverse clubleden kijken toe.
Het laatste wielstel wordt nog even goed gezet, terwijl Edwin klaar zit om via de laptop
het vertreksignaal te geven aan de TEE.
Het overzicht van de modelbaan in de kleine zaal.
Er zijn ook wat you tube filmpjes gemaakt. Hier is de link.
https://youtu.be/ZuVZo6pxRAE
Hier lijkt het nacht
https://youtu.be/Em4OWDj5C_w
22
Jack in zijn element, draad op lengte maken en solderen aan de contacten van seinen die worden aangestuurd door zijn zelf ontworpen print.
Dennis is druk doende om de gewijzigde opzet van de N-baan vorm te geven. Frans en Peter kijken belangstellend toe.
De truck die door Edwin is gedoneerd en waar door Arie LED-koplampen in zijn gemaakt. Na aansluiten kwam vrijwel het gehele gezelschap even kijken.
Hier de truck van Edwin, zoals hij voor publiek straks te zien zal zijn, met brandende koplampen.
Jack in zijn element, draad op lengte maken en solderen aan de contacten van seinen die worden aangestuurd door zijn zelf ontworpen print.
21Alweer nieuwe fotos, nu van het grasveld met de
bijbehorende huizen erop. Fotos van 2 februari.
Erik plaatst wat extra klanten bij de marktkramen.
Een bus van het Faller Car System onderweg naar de volgende halte.
Tijdens de vorige club-avond zijn enkele grasvelden aangelegd. Tezamen met de huizenrij een fraai gezicht.
Een NS tweewagenstel Mat 54, ook wel Hondekop genoemd, met daarachter een PEC stroomlijn postrijtuig.
Een tweetal NS 2200 diesellocomotieven met een sleep koelwagens.
NS diesellocomotief 2298 met een Duitse stoomloc Baureihe 55.
Erik plaatst wat extra klanten bij de marktkramen.
20
Het buurthuis is weer open en de avond werd alweer goed
bezocht. Er is weer veel gedaan. Hier een compilatie van die eerste avond 26
januari.
Het park had alleen bomen, de ondergrond was kaal. Er is een grasveld onder aangelegd met behulp van een Noch Grassmaster,dan lijkt het realistisch.
In het verlengde van het park moest een groenstrook komen. Ook hier met de Noch Grassmaster in korte tijd een mooi grasveld aangelegd.
Gerard heeft weer een aantal Preiser figuren op kleur gebracht. Straks een welkome aanvulling op het landschap.
Robert bouwt een Hollands grachtenpand, bijgestaan door Peter die toekijkt en de conversatie gaande houdt.
Jack is bezig de wissels van de spoor-Z baan aan te sluiten, zodat deze baan binnenkort getest kan worden.
Het park had alleen bomen, de ondergrond was kaal. Er is een grasveld onder aangelegd met behulp van een Noch Grassmaster,dan lijkt het realistisch.
19
Op voorstel van Jack zijn we een
paar weken geleden gestart met onderhoud aan de electronica van de modelbaan,
alle blokken zijn opnieuw gedefinieerd en waar nodig zijn nieuwe scheidingen in
de rail gemaakt en extra melders toegevoegd. Gisteren werd de laatste module
onderhanden genomen.
Ook zijn we
begonnen is met de nieuwe baan spoor N. Dat is een andere schaal als waar de
grote baan mee is gebouwd. Spoor N is half zo groot. Schaal 1:160. Je kunt dan
op een kleinoppervlak een mooi sporenplan kwijt.
De benodigde rails voor de te bouwen schaal N-baan is aangeschaft, en direct werd enhousiast begonnen met het leggen van het vooraf bedachte baanplan.
De laatste module waaraan werd gewerkt, nog even de blokken en secties nalopen ter controle.
Terwijl op de achtergrond het N-baan team bezig is met leggen van de sporen, is Bert bezig infoormatie te vergaren via zijn tablet
De baan is opgebouwd, het testen kan beginnen. Uiteraard kwamen bij het testen wat foutjes tevoorschijn, die opgelost werden.
De benodigde rails voor de te bouwen schaal N-baan is aangeschaft, en direct werd enhousiast begonnen met het leggen van het vooraf bedachte baanplan.
De opzet van de bezetmelders wordt helemaal herzien. met
o.a. 3 melders per blok voor een volledige detectie. Jack is er heel druk mee,
maar dan is het ook mogelijk met meer treinen tegelijk te rijden. Zie hier de
drukte onder de tafels.
Robert is bezig Koploper te leren terwijl anderen bezig zijn aan de modelbaan.
Jack zorgt voor de correcte verbindingen en soldeert die weer netjes aan elkaar.
Helaas kan een aantal leden nu niet veel doen, maar toekijken en deskundig commentaar leveren lukt prima.
Even wat informatie delen over de indeling van de module die hier op z'n kant staat.
Robert is bezig Koploper te leren terwijl anderen bezig zijn aan de modelbaan.
Plaatjes
van de nieuwe baan van 13 oktober.
Een zeer lange Franse Eloc van Ben, die vele rondjes probleemloos maakte.
De NS2011, een Sprinter van de eerste generatie, merk Fleischmann. Doet het nog altijd prima.
Stoomloc NS4808 van Robert met bijbehorende goederenwagens uit tijdperk III
Jack had deze railbus (Nebenbahnretter) meegenomen met een sounddecoder, prachtig om te horen hoe na vertrek wordt geschakeld.
Een DB V100 duwt een stam Silberlingen, met als stuurstand een wagon waarvan de machinistenruimte Hasenkott ofwel Konijnenhok werd genoemd.
De Zwitser van Gerard reed met een lange sleep koelwagens, spannend of het op het wissel zou passen.
Een zeer lange Franse Eloc van Ben, die vele rondjes probleemloos maakte.
Mooie nieuwe plaatjes van de baan van 6 oktober en 1 september j.l.
De BR55 (Piko) van Peter onderweg met een oude personentrein.
Mat'24 (Blokkendoos, Roco) van Arie
Een Pruisische P8 (Fleischmann) van Erik, met fraai gekleurde rijtuigen
Op een vrij stukje van de baan is een klein bos ontstaan, een voortzetting van het bos aan de andere zijde van de straat.
In het gebied met de jachthut is een hert verschenen.
Erik heeft een fraaie markt opgesteld met kooplui en klanten.
In het plantsoen staan de bomen al in bloei, het gras moet nog opkomen.
Op een vrij stukje van de baan is een klein bos ontstaan, een voortzetting van het bos aan de andere zijde van de straat.
Er blijven mooie veranderingen gaande op de
verenigingsbaan. Arie is een brug aan het maken geweest. Mooi resultaat, zie
hier het verloop.
De basis voor de voetgangersbrug is een roerhoutje van de bouwmarkt
Nadat de houtjes op het roerhout waren geplakt was er voldoende dikte om de zijkant te gaan beplakken met staande houtjes.
Een kant van de brug beplakt en na drogen in vorm gezaagd met de dremel.
De brug krijgt vorm, de steunen voor de onderkant moeten nog worden gemaakt.
De brug staat tijdelijk op zijn plek, na een schilderbeurtje met donkere beits.
Het landschap is zo goed als klaar, de brug past er mooi in. De wandelaars en een kleine kudde herten zijn in bestelling.
De basis voor de voetgangersbrug is een roerhoutje van de bouwmarkt
Ze zijn weer druk geweest op de rijavond, van alles te
zien, een enorme Zweedse ertstrein en druk TEE verkeer.
https://youtu.be/Qk9LNLOF8Cw Kopieer
naar je browser
als het niet opentttps://www.youtube.com/watch?v=Qk9LNLOF8Cw
Het was druk op het traject Amsterdam-Basel, diverse TEE-treinstellen waren ingezet.
De Zweedse ertstrein onderweg.
Een NS loc van de serie 1200 onderweg met daarachter een 4-deurs stalen D rijtuig.
Een van de TEE treinen gestopt voor rood sein.
Jack stelt de Zweedse ertstrein samen, Wim kijkt belangstellend toe.
Het was druk op het traject Amsterdam-Basel, diverse TEE-treinstellen waren ingezet.
Corona of niet,
het treinenseizoen is weer volop aan de gang. Natuurlijk met de maatregelen van
de overheid die gelden. We houden ons er goed aan.
Op 14 oktober zijn we aan het
bouwen geweest. Er is electronica aangesloten voor de seinen door Jack. Edwin,
Wim en anderen zijn bezig geweest met de 'grote' baan en hebben vastgesteld wat
er op korte termijn moet gebeuren om dit allemaal aan te kunnen sluiten. Arie is
samen met Ben bezig geweest om de bak met
het Esso
tankstation verder aan te kleden.
Jack is bezig met electronica om de seinen aan te sturen
Bas en Peter druk in overleg. Op de voorgrond een deel van de grote baan, nu nog alleen rails op een kale plaat.
Ben aan het werk met een mix van groene en bruine verf als ondergrond voor beplanting
Een jager heeft een jachthut gebouwd naast het bos bij het tankstation. Compleet met voerplaats en drinkbak.
Het gras en de struiken geven nog enige beschutting aan het wild.
Jack is bezig met electronica om de seinen aan te sturen
De club is zeer aktief. Op 30 september is er weer
gewerkt, de pech met de lekke band is nu veiliger en er is een nieuwe bakkerij
opgericht, terwijl het tankstation klanten heeft en verlicht is. Ook staan er
detailfotos van mooie loks van de leden.
Zwitserse locomotief AE 610 van Jack met een flinke sleep wagens.
Zoals het hoort in Zwitserland voert de loc een wit sluitsein als er wagens zijn aangekoppeld
Als de loc alleen rijdt brandt een rood sluitsein (op de foto helaas een beetje oranje)
De voorzijde van de AE610, met een drielichts frontsein
S-Bahn Triebzug BR420 van Bas
Verkorte Hondekop (Mat 54) van Erik onderweg
De bakkerswinkel door Erik geplaatst,daarbij is ook meteen de straat aangekleed, compleet met putdeksels.
De eerste klant die komt tanken, een Renault Clio.
Best gevaarlijk, een wiel verwisselen vlak naast de straat. Dat vereist actie.
Er is een stuk vangrail geplaatst, het verwisselen van een wiel kan nu veel veiliger. Tevens brandt inmiddels de verlichting in het Esso station.
Zwitserse locomotief AE 610 van Jack met een flinke sleep wagens.
Op 16 september is er ook weer aan de baan gewerkt.
Pasgebouwd tankstation met ingebouwde verlichting. Met een auto waarvan een wiel wordt
verwisseld. Ook meteen maar een dennenbos aangeplant.
Een Ludmilla, nieuwe locomotief van de DR serie 130 van Ben op de Marklin baan.
Een NS diesellokomotief serie 2200-2300 van Arie op de gelijstroom baan.
Gezellig samen aan de tafels vanwaar de treinen worden bestuurd.
Pasgebouwd tankstation met ingebouwde verlichting. Met een auto waarvan een wiel wordt
verwisseld. Ook meteen maar een dennenbos aangeplant.
Arie had nog een bouwdoos
liggen, die heeft ie gemaakt voor de club, een mooi loodsje.
Fotos van de clubavond
15 januari 2020
Opmeten en aftekenen van de handvatten op de transportkar door Edwin.
Hij maakt hier de handvatten, zodat de transportkar gemakkelijker kan worden verplaatst.
Clubleden en toeschouwers gezellig rond de baan.
Rangeerloc NS337 met motorgelyid en zwaailicht op weg met 3 zandwagens.
Belgische loc 25 wacht op vertreksein.
Ontmoeting van de NS337 met de Belg en een DB BR 24.
NS 1301 van Electrotren onderweg op de baan.
Twee Deutsche Bahn locs, een BR 50 met cabinentender en een BR 24, beiden op het Marklin gedeelte van de baan.
Opmeten en aftekenen van de handvatten op de transportkar door Edwin.
Er zijn wat technische
wijzigingen en verbeteringen aan de nieuwe baan aangebracht, zodat alles nog
beter werkt.En er wordt elke week gezellig gebouwd en overlegd. Het is al een
mooie baan die gedeeltelijk af is. Maar zoals het in onze hobby gaat. Het is
nooit af. (Gelukkig)
15 mei 2019
De bedrading ligt in goten en de decoders zitten allemaal in lijn.
Op de
rijavond van 23 januari was de baan opgebouwd met alle huizen en stations etc.
Er reden een groot aantal verschillende treinen en er werd door Jack en Ben
serieus gepuzzeld over het rijden op het Marklin gedeelte van de baan. Het is al
een mooie baan met een indrukwekkende techniek er onder.
Op de rijavond 7 september heeft
Arie een paar fotototjes gemaakt van mooie treinen.
Een fraaie stoomlok van de baureihe 78
Een diesel trekpaard ook van de DB, de 216 in de rode uitvoering.
Op het showspoor een BR 65.
Een fraaie stoomlok van de baureihe 78
Zaterdag 6 oktober was radio
Emmeloord in het buurthuis en wij hebben daarvoor onze kleine baan opgezet. Het
was aardig druk die dag.
De vereniging was uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de uitzending van radio Emmeloord.
Er was aardig wat belangstelling, dus het was leuk van alles te laten zien.
Het ziet er op onderdelen ook wel heel gaaf uit.
Er wordt aandachtig gekeken of alles echt goed functioneert.
9 april 2018
Wagon Lits getrokken door de 1309 van NS
9 april 2018
Een Zwitser sleept een stam koelers.
9 april 2018
De vereniging was uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de uitzending van radio Emmeloord.
Een filmpje gemaakt door een lid.
https://youtu.be/JN2KEQL-GZE
Kopieer naar je browser
als het niet opent
De bouw van de baan vordert
gestaag. De uitbreidingen vergden 50 polige stekers tussen de modules, daarmee
is een begin gemaakt. Er was ook een aanvang gedaan met het zgn. ballasten. Maagkiezel vastlijmen
met verdunde houtlijm. Het ziet er geweldig uit. Ook het strooien van grasland
en een vennetje ziet er prima uit.
Het aanbrengen en testen van 50 polige stekers voor de verbindingen tussen de modules.
Het ziet er al fraai uit. Echte ballast en gras. Rechts staat de besturing.
De overgangen van de modules zijn bijna niet meer te zien.
De intellibox met een laptop met Koploper.
Ook een meertje is er gemaakt. Compleet met riet.
Er wordt gereden met eigen materiaal van de leden. 3 Rail ( Marklin) en 2 Rail ( Fleischmann en Roco)
Mooie loc van een van de leden.
Het aanbrengen en testen van 50 polige stekers voor de verbindingen tussen de modules.
Dit is de lay out van de nieuwe baan. Die is qua sporen al klaar. Maar we gaan eerst door met de verkleinde baan.
Dit is de kleine baan, die bestaat uit de vier hoeken met een klein tussenstukje. Evengoed twee stations en een draaischijf voor beide systemen.
Het is een grote baan, maar er is ook een kleinere uitgave van. Alleen de hoekbakken worden dan gebruikt.
2016-2-2
De grote baan heeft zeer veel rijmogelijkheden.
2016-2-2
De eerste sporen liggen op de bak, bekleed met kurk.
Het is een grote tafel met zeer veel mogelijkheden. Later wordt ook de mogelijkheid gemaakt er een kleine baan van te gebruiken.
Er heeft al van alles op gereden. Hier een autotransporter van Gutzold.
Dit is de lay out van de nieuwe baan. Die is qua sporen al klaar. Maar we gaan eerst door met de verkleinde baan.