Startpagina
Zoals vermeldt is de vereniging met een nieuwe digitale baan begonnen.
de hoofdzaken die we gebruiken zijn :
Rails en wisselmateriaal Fleischmann en Marklin
Intellibox van Uhlenbrock
Schakel en detectie decoders van Digikeijs en Arduino
Koploper als besturingssysteem
15
Clubavond 22 januari.
Ben heeft de fout gevonden in de bedrading van de verlichting. Samen met Jack even de bijbehorende aktie doornemen.
Edwin schroeft de nieuwe overgang voor het zojuist verlegde spoor vast, Siep bekijkt de aktie in afwachting van een volgende uit te voeren stap.
Controle op het uitgevoerde werk. Ligt de rails nu goed, geen onvolkomenheden?
Hans is druk met het ontwerp van een spoorbaan.
Siep test de passing van een nieuw stuk rails. Ben bekijkt het resultaat van een aktie-foto.
Draden trekken en op de juiste punten vastsolderen, kolfje naar de hand van Jack.
Ben heeft de fout gevonden in de bedrading van de verlichting. Samen met Jack even de bijbehorende aktie doornemen.
16
Arie en Siep bezig met opnieuw solderen van de bedrading aan het nieuwe stuk spoor.
Dat soldeerspul rookt mooi! Even een draad vertinnen voor het uiteindelijke vastzetten aan de rails.
Er was een extra stukje kurk (ondergrond) nodig voor het verlegde spoor.
Jack soldeert en Arnold schijnt bij met de lamp van de smartphone.
Arie en Siep bezig met opnieuw solderen van de bedrading aan het nieuwe stuk spoor.
14
Clubavond van 8 januari
Een Marklin locomotief wordt digitaal gemaakt. Hier wordt het onderstel voorbereid voor inbouw van een decoder.
Na inbouw van de decoder wordt op de rollenbank getest of alles correct is uitgevoerd.
Als de locomotief weer is opgebouwd volgt een laatste test op de rollenbank.
De H0-baan in bedrijf met enkele clubleden daarnaast, op de achtergrond is de spoor-N baan te zien die nog in aanbouw is.
En dan is er koffie! De NS Mat'64 'Apekop' met nummer 402 in het station.
Rik bezig om via de laptop instructies te sturen naar de 3D-printer.
Grote drukte in het station van de H0-baan.
Een Marklin locomotief wordt digitaal gemaakt. Hier wordt het onderstel voorbereid voor inbouw van een decoder.
Op
8 januari reed de langste trein die op de
clubbaan reed 2 locs met 7 rijtuigen.
Het rijden met treinen doen we met locomotieven van de leden
zelf, die meegenomen worden naar de clubavond. In pricipe kan iedereen zijn loc of
complete trein meenemen en die kan er mee rijden, omdat zelfs de kleine
uitvoering van de baan 3 treinen per systeem aankan tegelijk. Dat het dan
druk is op het spoor is duidelijk, maar hoe meer er beweegt, hoe leuker is het.
13
Er zijn nieuwe koppelingen bedacht tussen de modules, daar wordt hier aan gewerkt.
Als de rails exact tegenover elkaar ligt worden de modules met een lijmklem vastgezet.
Bevestigen van de nieuwe verbindingen.
Uitleg over programma Koploper en over electronische componenten.
Uitleg over programma Koploper en over electronische componenten.
Aandachtig publiek en een goede docent.
Er zijn nieuwe koppelingen bedacht tussen de modules, daar wordt hier aan gewerkt.
12
Altijd weer een gezellig moment, allemaal aan de koffie/thee en een goed gesprek
Treinen onderhouden en repareren doen we hier ook.
Altijd weer een gezellig moment, allemaal aan de koffie/thee en een goed gesprek
11
Het is voornamelijk gezellig en dan veel
kletsen over treinen. Zet je 10 treinbaan mensen bij elkaar dan heb je tien
verschillende banen waarover gekletst wordt.
Zeer naruurgetrouwe kopie van de Mercedes Artego van Willem de Boer Events, waarmee we al heel lang de baan vervoeren naar beurzen en evenementen.
Altijd gezellig, de koffiepauze. Het loopt nog wel eens uit.
De koffiepauze, gezien vanuit de andere kant van de tafel.
Uitzoeken van gedoneerde trein-spullen, dat trekt altijd belangstelling.
Siep en Gerrit controleren de aansluitingen van de nieuwe spoor-N baan.
Jack geeft uitleg aan Simon over het gebruik van het programma Koploper, ook deze service hoort bij een bouw-avond.
Zeer naruurgetrouwe kopie van de Mercedes Artego van Willem de Boer Events, waarmee we al heel lang de baan vervoeren naar beurzen en evenementen.
10
Rijavond in het nieuwe
seizoen
Een NS Hondekop treinstel (Mat 54) met nummer 343 gekoppeld aan een Benelux stel.
Benelux Hondekop treinstel (Mat 57) met nummer 1208 gekoppeld aan een groen NS treinstel.
E-loc NS1001 met een bietentrein in het station
E-loc NS1001 met de hele sleep bietenwagens
Een TEE treinstel (Amsterdam - Basel) onderweg
Zwitserse E-loc met een flinke sleep kleurige goederenwagens
Een NS Hondekop treinstel (Mat 54) met nummer 343 gekoppeld aan een Benelux stel.
9
Rijavond 24 mei, heel veel rijdende treinen,
waaronder weer fraaie nieuwe exemplaren.
Robert en Erik kijken of alles goed gaat, Rik bestudeert zijn telefoon... de videocamera van Arie ligt op straat... niet zo handig.
Hulp voor Edwin bij de laptop, Jack richt e.e.a. in voor hem. Siep en Jan zijn intussen al met wat opruimwerkzaamheden bezig
passeert de Ae 3/6 met Zwitserse rijtuigen van Edwin.
Daar is ie dan, de Zwitserse Ae 3/6 met nummer 10460, met daarachter een bijpassende sleep rijtuigen. Edwin is er blij mee.
Ben en Jack bekijken de langsrijdende treinen van dichtbij, zij zien dus de diverse details heel goed
De NS 1631 met een stam ICR-rijtuigen in het station.
De NS 1111 met een staaltrein.
Mooie loc, die Ae 3/6. Je kan van Zwitserse spoorwegen zeggen wat je wil, maar ze hebben daar wel hele fraaie locomotieven ontworpen.
Robert en Erik kijken of alles goed gaat, Rik bestudeert zijn telefoon... de videocamera van Arie ligt op straat... niet zo handig.
8
Bouwavond 17 mei 2023. Heel veel werk verricht.
De modules worden gekoppeld met scharnieren. Zo is de hoogte en de zijdelingse
afstelling gewaarborgd. Edwin is er maar druk mee.
Edwin freest ales, zodat het perfect op de goede plek zit.
De stukken zitten nu bijna naadloos aan elkaar.
Zo zitten de baanstukken nu aan elkaar, altiijd op de juiste plek.
Zo worden tegenwoordig de Intelliboxen en de laptops aangesloten, alles met snelle, goede verbindingen.
Anderen zijn ondertussen met de N baan bezig.
Het jongste lid, Rik Wisse (15), werkt de boel netjes af.
Arie druk met reparatie / aanpassen van een loc.
Edwin freest ales, zodat het perfect op de goede plek zit.
De rij avond 12 april en van 22 maart. Het was gezellig.
7
De denker, Jack, en in het midden twee nieuwe leden Jan Krens en Gerrit Nieskens.
Overzicht op de clubavond 12 april.
Altijd een gezellig moment, het koffie-halfuurtje.
Dezelfde groep, nu van de andere kant gefotografeerd.
Jack heeft speciale prints ontworpen om op eenvoudige wijze het loconet voor 2-rail en 3-rail te kunnen doorkoppelen van de ene naar de andere module.
De stations sporen van de grote baan zijn wat rechter gelegd, er zaten enkele hobbels in.
De denker, Jack, en in het midden twee nieuwe leden Jan Krens en Gerrit Nieskens.
De rijavond van 15 februari.
6
Onderonsje bij de besturing van de 2-rail modelspoorbaan.
Overleg over de indeling van de spoor N baan, Jack geeft advies.
Overzicht over de gehele 'kleine' baan, die zal worden uitgebreid.
Motorposttrekker MP3001 met twee postwagens.
De spoor-N baan begint vorm te krijgen, de rails wordt vastgemaakt aan de ondergrond.
De NS337 (bijnaam Sik) onderweg met vier bollenwagens.
De Oostenrijkse Railjet van Erik is een kleurrijke verschijning.
Onderonsje bij de besturing van de 2-rail modelspoorbaan.
Rijavond op 1 februari 2023
5
Vanaf twee laptops wordt de modelspoorbaan bestuurd.
De nieuwe Vectron Holland Piercer' onderweg met een sleep containerwagens.
Statieportret van de nieuwe Vectron van Jack
De gekoppelde NS DE1-motorrijtuigen met nummers 31 en 40 bij het station.
De NS1111 met de buurlandtrein Keulen - Den Haag bij het station
De NS1858 met dubbeldekker rijtuigen
De tenderstoomloc van Rik met een bonte verzameling wagons
Nog een nieuwe Vectron, maar nu van Ben, met een aantal zelflossers er achter.
Vanaf twee laptops wordt de modelspoorbaan bestuurd.
Arie maakte fotos van de rij-avond op 18 januari.
4
Op de achtergrond rijdt de Mercedes truck (Faller Car System) van Willem de Boer, terwijl de NS612 langs komt.
De NS1858 van Erik met twee dubbeldeks rijtuigen in het station.
De TEE van Amsterdam naar Basel, een luxe dieseltrein die alleen op deze route reed.
Bert kijkt op een rij-avond graag naar passerende treinen, Rik vindt de smartphone ook wel interessant.
Op de achtergrond rijdt de Mercedes truck (Faller Car System) van Willem de Boer, terwijl de NS612 langs komt.
3
De bus van het Faller Car System reed de hele avond zijn route.
Dichtbij de locomotiefloods worden nieuwe huizen gebouwd.
De aansturing van de modelbaan gebeurt vanaf laptops, zo te zien gaat het goed want niemand kijkt op het scherm.
Even een onderonsje terwijl de treinen zonder problemen langs komen rijden.
Een tweedelige NS dieseltrein stopt in het station.
De NS 612, een diesellocomotief uit 1945, die afkomstig is van het Amerikaanse leger, en nu bij de NS dienst doet.
In het echt stonden deze treinen nooit naast elkaar, maar op een modelbaan kan (bijna) alles.
De bus van het Faller Car System reed de hele avond zijn route.
Ben stuurde mij fotos van de rij avond.
Leuke moment opnames van de club en de nieuwe N baan in onwerpstadium.
2
1