Op deze pagina kunnen leden wat laten zien van de baan die
ze thuis hebben of iets dat ze gezien hebben en het de moeite vinden om te delen
met anderen.
Klik op de kleine plaatjes voor vergroting.
13
Jack is weer met
een hoogstandje bezig. NS heeft in 2001 tweede klas wagons Bm235 van de DB laten
ombouwen naar het type NS ICK wagons
eerste klas. In het Roco rijtuig was die verbouwing niet doorgevoerd. Er is een
tussenwand tussen twee coupees weggehaald en daar een rij van drie stoelen
teruggeplaatst om meer beenruimte voor de eerste klas te maken.
Jack heeft dat in
het Roco model ook uitgevoerd. Ziet er perfect uit.
Links de oude opstelling 2 de klasse en rechts de eerste klasse met meer beenruimte.
Klaar om de figuurtjes er in te maken.
Nu met figuurtjes en verlichting
Verlichting tegen het dak. Een ledstrip met gelijkrichter.
Stroombron ingesteld op 4.5 mA voor de hele strip.
Op de testbaan LM317LZ met 270 ohm weerstand.
Niet iedereen zit, meestal 3 figuurtjes in de gang of coupee.
Het aansluitschema, zoals door Jack bedacht.
Links de oude opstelling 2 de klasse en rechts de eerste klasse met meer beenruimte.
13 Vervolg
ombouw
De ICK tweede klas Elektrische koppelingen aangebracht met draden door de WC ruimte. Hier hoeft verder niets aan verbouwd te worden.
Bij de figuurtjes leek het me leuk 4 reizende stewardessen die samen naar Schiphol reizen.
Alle passagiers zitten op de plek, nog de Ledstrip er in en dan in elkaar zetten.
Klaar De spanning voor de verlichting komt via de magnetische Almrose koppelingen.
De bezetmeldingen via een smd weerstand in de binnenste assen
De ICK tweede klas Elektrische koppelingen aangebracht met draden door de WC ruimte. Hier hoeft verder niets aan verbouwd te worden.
12
Hans bouwt vrolijk verder met zijn baan. Ook komen er
nieuwe oude treinen bij die digitaal gemaakt worden en afgesteld totdat ze
perfect lopen en stoppen.
Industriegebied Hansesteijn met draaischijf
Omgebouwde S Bahn van Rowa.
Van tempex heb ik een hele berg gemaakt.
11
Jack heeft de langste trein op de
clubbaan laten rijden. Heel gaaf.
De langste trein op de baan van de club.
7 rijtuigen, getrokken en geduwd door een BR . Beide locs aangedreven en met op een op elkaar afgestemde Zimo MX630 decoder.
Het is een complete stam ICRmh rijtuigen. In deze correcte samenstelling zoals hij rijdt tussen Amsterdam en Brussel.
Erg bijzonder. De locs zijn van Roco en de rijtuigen van PB Models.
De langste trein op de baan van de club.
10
Hans Kistemaker is bezig geweest met aankleding van het
ongeluk in Hansesteijn en sluitlichten, aangestuurd door alle wielen
stroomvoerend te maken om zo knipperen te voorkomen.
Stroomafnemers op alle wielen en een 4K weerstand.
Een ledje op een steeltje suggereert een lantaarn.
Ongeluk in Hansesteijn. Politie, brandweer en ambulance met zwaailicht en inmiddels veel publiek.
Slachtoffer op brancard naar ambulance.
Het is een bloederig verhaal geworden.
Stroomafnemers op alle wielen en een 4K weerstand.
8
Arie den Heijer heeft een motorposttrekker van Marklin Hamo omgebouwd van
analoog naar digitaal. De motor aangepast, het 3-polig anker en de magneet zijn
vervangen door een 5-polig anker en een permanent-magneet. Er is een ESU
Lokpilot V5.0 decoder ingebouwd met een stroombuffer (flinke condensator).
Tevens heeft hij binnenverlichting ingebouwd en via een BC327 transistor
schakelbare sluitverlichting gemaakt.
De nog originele Marklin Hamo NS3004 in analoge staat.
Na afnemen van de kap (3 schroeven losdraaien in de bodem) is het binnenwerk zichtbaar.
De oude motor met drie polig anker wordt gewijzigd. Met een vijfpolig anker en een permanent-magneet wordt het een hoogvermogen motor.
Het motordraaistel is verwijderd en de onderdelen zijn er uit gehaald, die nieuwe onderdelen liggen klaar.
Na montage ziet de motor er iets anders uit. De oude onderdelen zijn wellicht nog voor reparatie van oude analoge treinen bruikbaar.
De printplaat is ontdaan van alle draden en onderdelen, behalve de twee weerstanden die eronder zitten. Het zwarte bolletje is een BC327 transistor.
Hier is de digitale decoder gemonteerd, samen met een 2200 pF condensator die korte stroomonderbrekingen kan overbruggen.
De nog originele Marklin Hamo NS3004 in analoge staat.
9
De lichtprintjes uit de neuzen van de trein moeten worden aangepast. Pietepeuterig klusje.
De binnenverlichting wordt met headers (mini stekkers) verbonden, zodat bij onderhoud de kap altijd kan worden weggelegd.
Test van de frontseinen met de binnenverlichting.
Test van de sluitseinen met de binnenverlichting.
Met de kap er weer op blijkt de binnenverlichting erg fel, dat wordt straks aangepast in de decoder.
De MP3004 op de baan, de verlichting brandt prima, de binnenverlichting is gedimd.
Nogmaals MP3004, nu met de sluitlichten op de foto.
De MP3004 naast de MP3020, die al eerder is verbouwd en waarvan de LEDs tijdens de bouw zijn vervangen, goed te zien het verschil inlichtopbrengst.
De lichtprintjes uit de neuzen van de trein moeten worden aangepast. Pietepeuterig klusje.
Arie is op zijn nieuwe zolder druk in de weer. een
prachtige kolenbunker, werkend en alles er op en eraan.
https://youtu.be/qccOY0XZRb8
De kolenbak van de kraan hangt boven de kolenvoorraad. Het wachten is op een stoomlocomotief
Een BR50 is onder de bunker gereden, zodra een stoomloc het kolenlaadspoor binnen rijdt gaat de kraan draaien naar de bunker, wacht daar even en draai
De verlichting in het bedieningshuis onder de bunker is aangebracht met LEDs die over waren. De bouwbeschrijving voorziet niet in verlichting hier.
De kolenbak van de kraan hangt boven de kolenvoorraad. Het wachten is op een stoomlocomotief
Hans is o.l.v. Jack weer bezig geweest. Oude Trix
diepladers voorafgegaan door een simpele kraan van Lima. Getrokken door een
Fleischmann V100. Gedigitaliseerd met een Zimo 600. Wisselende verlichting,
cabinelicht en knipperlichten bij het achteruitrijden.
https://www.youtube.com/watch?v=9YII1FqrzXQ&t=11s
Arie den Heijer is weer knap aan het frobelen geweest. Een
Sik helemaal aangepast aan zijn wensen incl. zwaailicht.
De nog analoge Sik is geheel uit elkaar genomen
Er moeten nog enkele onderdeeltjes worden losgesoldeerd, een luciferkop is groter!
De te verwijderen onderdeeltjes zijn er uit
Decoder geplaatst op een zelfgemaakte hulp-steun
Motor is teruggeplaatst, deze onderdelen kunnen weer worden samengevoegd.
De Sik begint weer te lijken op het origineel, nu het zwaailicht nog maken
De laatste onderdelen, inclusief een strip met blauwe SMD-leds.
Even testen, het zwaailicht werkt.
De blauwe SMD-led is onder het dak gelijmd en geeft het licht door aan het blauwe kapje.
De kraan is weer gemonteerd, de Sik kan weer het spoor op
De nog analoge Sik is geheel uit elkaar genomen
Staatsieportretten van een nieuwe locomotief van
clublid Ben. Een mooie nieuwe loc van Ben.
Prachtige 8361 showt op de clubbaan.
Prachtige 8361 showt op de clubbaan.
Arie den Heijer heeft een ombouw project klaar.
Ombouw van een Marklin Hamo
locomotief van de NS, nummer 1212. Het driepolig anker is vervangen door een
5-polig anker en er is een nieuw motorschild geplaatst. Daarna is een ESU
lokpilot V.4.0 decoder ingebouwd. Tevens is een stroombuffer toegevoegd om korte
stroomonderbrekingen te kunnen opvangen.
Een nieuw motorschild met een 5-polig anker. De loc heeft nu een hoogvermogen motor.
ESU lokpilot V4.0 decoder met daaraan twee extra draden gesoldeerd voor een stroombuffer
De stroombuffer, een condensator van 2200uf. Ruimte genoeg in deze locomotief
Het eindresultaat. loc loopt mooi, verlichting is O.K. Tevens de draaistellen vervuild.
Een nieuw motorschild met een 5-polig anker. De loc heeft nu een hoogvermogen motor.
Arie den Heijer is druk geweest met een Fleischmann
Sprinter. Hij heeft hem om gezet van analoog naar digitaal en ook het interieur
aangepast. Heel gaaf.
Interieur geschilderd, vloer en wanden grijs, 1e klasse blauw, 2e klasse rood
Figuurtjes geschilderd, de kleuren waren nogal eentonig.
Diodeschijfjes verwijderen bij de lipjes voor de verlichting.
Decoder tegen een achterwand geplaatst, enkele draden alvast gesoldeerd.
Motor uitgebouwd, schild er af en alle overbodige componenten losgesoldeerd.
Motorschild aangepast, linker schroefgat ontdaan van geleiding.
Interieur geschilderd, vloer en wanden grijs, 1e klasse blauw, 2e klasse rood
Motor weer compleet, voedingsdraden gesoldeerd.
In beide bakken wordt Digikeys ledstrip aangebracht.
Aanpassen printplaten, twee draadbruggen en een doorsnijding van de geleiding.
De bakken samengevoegd, het testen kan beginnen.
Frontverlichting brandt goed.
Sluitverlichting in orde.
Binnenverlichting werkt via F1
Motor weer compleet, voedingsdraden gesoldeerd.
Hans Kistemaker heeft ook een eigen baan. Volledig
digitaal (allemaal geleerd bij de club). Het is een volle baan met veel oog voor
detail. Op de foto en trein met E94 met nostalgische wagonnetjes uit de 50 er
jaren.
Het is een lange smalle baan. Met tunnels van tempex.
Dit is dorp Hansesteijn, met de auto waar Hans weleens op rijdt.
De E95 met oude blikken wagonnetjes gekregen van Sint in 1956
Drukte op Hansesteijn perronterras
Het is een lange smalle baan. Met tunnels van tempex.
Wim de Wagt heeft een mooie baan. Bij Wim draait alles om
de techniek. Speeltuintje met schommel en wip. Alles beweegt, seinpalen,
spoorbomen en kabelbaan.
Arie den Heijer is het seizoen al
weer vroeg begonnen. Dat kan ook niet anders met dit weer. Inspectie putten en
een ontslakkingsinstallatie hadden zijn aandacht, met schitterende details.
Inbouw van Action LED-strip in Wagons-Lits rijtuigen. De strip wordt gevoed via een
bruggelijkrichter, een LM-317 en een weerstand van 191 ohm.
Inbouw van Action LED-strip in Wagons-Lits rijtuigen. De strip wordt gevoed via een
bruggelijkrichter, een LM-317 en een weerstand van 191 ohm.
Arie den Heijer heeft een Fleischmann E10 onder handen.
Alles wordt nauwkeurig schoongemaakt en waar nodig gerepareerd. De loc is dan
weer klaar voor een tweede leven. Wat oudere locs schoonmaken en evt. repareren
is ook een bezigheid van de club.
Arie heeft het leger in opmars
YA 126 gevold door een drietonner de YA 328 en een YP 408
Het is een mooi diorama geworden
Fleischmann E 10-134 gedemonteerd en schoongemaakt. Klaar om te monteren en een nieuw leven.
Arie heeft het leger in opmars
Nieuw lid Peter heeft een bestaande baan overgenomen.
Mooie baan met veel rijmogelijkheden. Wim en Hans zijn bezig om Peter te
helpen om de baan te digitaliseren met behulp van een Intellibox en koploper.
Ook heeft hij zijn station al aangekleed.
Peter heeft een blik figuren opengetrokken.
En daarmee zijn station aangekleed.
Kruiers, drinkers, aan alles is gedacht.
Hetr geheel ziet er leuk uit.
De baan die Peter heeft gekocht is een modulebaan. Hier staat alles nog op zijn kant.
Een baan met 4 bakken incl twee klimspiralen.
Het zijn twee dubbele spiralen, dus heen en terug.
Zoals de meeste banen ligt deze ook op zolder.
Door de klimspiraal krijg je mooi schaduw sporen waar later treinen verstopt kunnen worden.
Alles wordt bestuurd door een Intellibox en een laptop met koploper.
Peter heeft een blik figuren opengetrokken.