Startpagina
Hier staan de fotos van
de 2018 hobbybeurs op Urk.
Overzicht van onze plek tijdens de beurs op Urk.
De NS-meettrein onderweg.
Een P8 (BR 38) met antieke wagons.
De auto van Willem de Boer, onze vervoerssponsor ontbreekt natuurlijk niet op de baan.
De NS sprinter wacht op vertrek.
TEE treinstel vertrekt naar het volgende station. Op de achtergrond is net de P8 aangekomen en vertrekt de sprinter.
Nederlands diorama, sinds kort met verlichting.
NS sprinter no. 2011, de naamgever van de modelspoorvereniging.
Overzicht van onze plek tijdens de beurs op Urk.
De club was niet
helemaal tevreden over de karren voor het opbergen van de modules. Er zijn nu
nieuwe karren gemaakt waarop de modules horizontaal gelegd worden zodat alles
v.w.b. de scenery er op kan blijven staan. Het was een ingrijpende verandering
van het opbergsysteem.
Omroep Flevoland is op bezoek geweest in het clubhuis en
hebben er een mooi filmpje van gemaakt.
https://youtu.be/sqatVUJhAHs
De vereniging
heeft weer op de Urker hobbybeurs gestaan met de verkorte baan. Hier een
fotocompilatie van de eerste dag.
Een deel van het technische hart, hier worden reparaties en onderhoud gedaan.
Er staat ook al een rand met huisjes aan een straat.
Een echte draaischijf met locloods.
De gehele baan wordt bestuurd vanaf laptops.
Het is een grote baan met mooie lange rijstukken.
Hier en daar zijn de details al goed te zien.
Er kan goed uitleg gegeven worden over het digitale rijden. Met name het gebruik van het besturingssysteem Koploper kan goed uitgelegd worden.
Op een scherm is de treinenloop na uitleg, goed te volgen.
Bij het inrijden was er veel geduld nodig om alles aan de gang te krijgen.
Een deel van het technische hart, hier worden reparaties en onderhoud gedaan.
Modelspoorvereniging De
Sprinter heeft meegedaan met de burendag. D.m.v. een open dag waarbij de
verkorte baan gepresenteerd werd, hoever er gevorderd is bijvoorbeeld t.o.v. de
hobbybeurs op Urk afgelopen december.
Een groot verschil is het rijden van de treinen. Nu zijn
ze perfect afgesteld en lopen er 3 treinen volledig computergestuurd op de
zelfde baan. Ze stoppen in de stations en wachten op elkaar tot het baanvak weer
vrij is. En dat voor beide systemen. Zowel 2 rail, als de 3 rail (Marklin)
treinen lopen perfect op elkaar afgestemd over de baan. Ook de aankleding,
scenery, vordert al behoorlijk. Het geheel ziet er al mooi uit.
De volgende foto impressie geeft dat goed aan.
De vereniging was al vroeg begonnen met opstellen en uittesten.
De NS meetwagen staat op een zijspoor opgesteld.
Zo kunnen loks getest worden op een soort rollenbank.
De Nederlandse spoorwegen zijn goed vertegenwoordigd bij De Sprinter.
Hier een mooi samengestelde 1100.
Ook wordt er bij de modelspoorclub met materiaal uit vroeger tijden gereden o.a. met een imposante stoomloc met een aantal ketelwagens.
Op meerdere sporen wordt gereden.
Al voor de opening was er belangstelling.
De vereniging was al vroeg begonnen met opstellen en uittesten.
De verkorte baan begint al aardig te vorderen. Op dit moment kunnen we 3 treinen volautomatisch laten rijden
tegen elkaar in. Langzaam stoppen en optrekken, dat zit er allemaal in. En dat
voor de twee systemen 2- en 3 rail. Met de aankleding is / wordt een eerste stap
gezet.
Het bouwen aan de
baan vordert gestaag. Door de vele nieuwe leden is de mankracht toegenomen en
wordt er ook meer werk verzet en dat is te zien. Ballasten, schilderen van rails
en ook aan de techniek wordt gewerkt.
De verkorte baan geeft veel energie om af te bouwen.Hier het schilderwerk.
Met veel handen aan de baan is het ook erg leuk om bezig te zijn met dezelfde hobby.
De verkorte baan geeft veel energie om af te bouwen.Hier het schilderwerk.
We hebben met de club deelgenomen aan de hobbybeurs op Urk
eind december 2016. Het
was wat ons betreft een groot succes. Met veel mensen gesproken over onze hobby.
Heel veel kijkers aan tafel gehad en de volgende twee collages geven een
impressie.
Een mini tafreeltje voor onze hulp bij het transport (Willem de Boer).
We stonden op een prachtige plaats aan het begin van de route.
Op een aparte tafel lieten we zien wat o.a. met digitalaal spoor mogelijk is.
Soms kwamen we handen tekort.
Het grote stationsgebouw.
Een mini tafreeltje voor onze hulp bij het transport (Willem de Boer).
Op de achtergrond het schema van de grote baan.
Het bewoog aan alle kanten.
De aankleding vergt veel geduld en precisie.
Detail van figuren schilderen.
We konden veel uitleg geven aan de gasten.
Een diorama van een van de leden.
Op de achtergrond het schema van de grote baan.
Deze foto's zijn van eind november begin december 2016.
Het vergt wel denkwerk om alles goed te laten functioneren.
Testen, testen en nog eens testen.
Het moet storingsvrij lopen.
Maar ook is er tijd om even gezellig koffie te drinken natuurlijk.
De melders vroegen veel aandacht, maar werken nu (vrijwel) storingsvrij.
Bert is ondertussen druk bezig met de verbindingsstekkers tussen de "bakken". in een stekker zitten 50 ! verbindingen.
Het vergt wel denkwerk om alles goed te laten functioneren.